“Wat mij drijft? Het idee dat ik ergens een verschil kan maken en dat dit helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.”
Interview met Talitha Czaikowski, Commercial Director Bocca Coffee
Een verschil maken hoeft niet ingewikkeld te zijn
Na een carrière in de fashionwereld besloot Talitha het roer om te gooien. Samen met Menno Simons reisde ze naar koffielanden en zag met eigen ogen hoe duurzame relaties en eerlijke prijzen het leven van boeren én hun kinderen konden verbeteren. “Dat gaf mij het definitieve zetje. Je wilt de wereld beter achterlaten.”
Twee jaar geleden richtte ze samen met Bocca de Making Waves Foundation op, om iets te doen aan het groeiende gemis aan verbinding. “Er is zoveel eenzaamheid bij zowel jong als oud. Met koffie kun je een eerste stap zetten naar verbinding: een moment om samen te komen, een gesprek te beginnen, naar buiten te gaan. Koffie is gewoon een product waar iedereen blij van wordt, als je het goed doet.”
La Donna: een nieuwe invalshoek
La Donna is uniek: voor het eerst is er een specialty coffee ontwikkeld vanuit het vrouwelijke smaakpalet. “Smaak in koffie is van oudsher door mannen bepaald. Terwijl het thuis vaak de vrouw is die beslist welke koffie er gedronken wordt. En onderzoek laat zien dat vrouwen meer smaakpapillen hebben: ze proeven dus letterlijk méér. Waarom zou je dat niet gebruiken?”
Voor Talitha gaat het verder dan smaak alleen. “Bij Bocca hebben we altijd met een andere blik naar koffie gekeken. Ooit brachten we de third wave naar Nederland. Met La Donna zetten we opnieuw een stap: de vrouwelijke blik centraal. Voor ons is het meer dan een blend, het is een manier van tegen dingen aankijken. Je brengt gesprekken op gang en bouwt aan een community van mensen die openstaan voor andere invalshoeken en verandering.”
Van product naar betekenis
Talitha ziet dat de koffiewereld in beweging is. “Het gaat gelukkig niet meer alleen om koffie in de kop, maar ook om het verhaal erachter. Het gevaar is dat dit te vaak marketingverhalen zijn en niet oprecht. Het zou mooi zijn als er meer aandacht komt voor de echte prijs van producten, en dat bedrijven onafhankelijk beoordeeld worden op hun werkelijke waarde. Goed zijn voor iedereen in de keten zou een hygiënefactor moeten zijn.”
Kritischer en bewuster kiezen
De toekomst vraagt volgens Talitha om meer kennis en kritische vragen. “Als mensen niet beter weten, kan je het ze niet kwalijk nemen dat ze koffie in de supermarkt kopen voor minder dan €20 per kilo. Maar zodra je wéét wat daarachter zit, ga je vanzelf andere keuzes maken. Het moet eerlijker, binnen de keten, voor iedereen.”
Inspiratie en rolmodellen
Van vrouwelijke ondernemers als Neelie Kroes tot haar oma en moeder: Talitha haalt inspiratie uit vrouwen die hun eigen pad durven te kiezen. “Zij hebben me laten zien dat je als vrouw altijd iets waardevols te brengen hebt.”
La Donna in drie woorden
“Toegankelijk. Vernieuwend. Lekker.”