Twenty Years Later:
What’s Next for the Coffee Industry?

Om ons gedenkwaardige 20-jarig jubileum te vieren, bespreken we alles van filterkoffie tot het eten van rauw vlees met de oprichter van BOCCA, Menno Simons. We behandelen het verleden, het heden en de toekomst van de koffie-industrie... een diepe blik in de kristallen bol om erachter te komen wat er gaat komen!
Wat komt er als eerste in je op als je terugdenkt aan 20 jaar Bocca? Waar ben je het meest trots op?

Wat een rit!
Hoe een passie voor een product kan veranderen in een bruisend bedrijf met een getalenteerd team van mensen. De ontwikkeling van een succesvol bedrijf, door verschillende fasen heen.
Het merk BOCCA is doorgegaan met het produceren van speciale koffie met een sociale missie als kern. We behouden blije klanten die ook nog eens fantastische bedrijven runnen met onze producten.

Wat was de belangrijkste drijfveer in je werk?

Mijn passie voor kwaliteit was de eerste vonk die me ertoe bracht om in de koffiebusiness te gaan werken. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik koffie brandde in een pan, de intense geuren en smaken! Het is echt verbazingwekkend hoe complex een natuurlijk product kan worden – gewoon door het te branden.

Na het bezoeken van koffieregio's begreep ik al snel dat er in de hele koffieketen veel te verbeteren valt. De drive om iets anders, iets beters te bouwen en te creëren, was het begin van BOCCA.

Wat denk je dat we het meest zouden verbazen over jou te weten te komen (gerelateerd aan je werk in de afgelopen 20 jaar)?

Ik begin mijn dag eigenlijk met een kopje thee! Elke ochtend drink ik een kopje Engelse ontbijtthee om mijn dag goed te beginnen. Naast een kop koffie ga ik verder, maar ach, er gaat niets boven een kop thee om je dag te beginnen. Daarnaast eet ik graag rauw vlees. Vooral langs de weg in Ethiopië zeggen sommigen dat het Russische roulette is!

Wat is het enige dat je het meest haat aan je branche? Wat maakt je gek?

“Ik ben de lege woorden en nepclaims beu. Iedereen beweert een ‘goede’ of ‘eerlijke’ prijs te betalen en ‘rechtstreeks’ bij de boer te kopen.

Dus waarom deze beweringen doen?

Branders willen zeggen dat het geld dat consumenten betalen voor hun koffie eerlijk wordt verdeeld. 99% van de koffiebranders koopt niet rechtstreeks van boeren. Ik denk niet dat ze dat zouden moeten doen, want dit is echt een ander beroep. Maar deze beweringen zouden bewijs moeten vereisen.

Wat is het enige bij BOCCA dat niet kan worden gekopieerd?

20 jaar hands-on en actief in het veld. Dit levert ons zoveel ervaring en kennis op. Ik wil dat onze kennis op een slimme manier wordt gebruikt, om onvermijdelijke veranderingen in de markt te begrijpen en opwindende nieuwe kansen te omarmen.

Hoe zie jij de toekomst? Wat staat Bocca de komende 20 jaar te wachten?

De afgelopen 20 jaar is het bewustzijn, specialisme en kennis gegroeid. Ik hoop dat deze trend zich voortzet, met meer nadruk op kwaliteit, transparantie en duurzaamheid!

Over kwaliteit gesproken, ik verwacht een volledige heropleving van langzame koffie/filterzetmethodes. Filterbrouwen is de beste manier om echt te proeven en te genieten van het volledige smaakprofiel van koffie. Persoonlijk ben ik dol op filterkoffie.

We willen echt dat onze consumenten deze geweldige brouwmethode herontdekken. Je hebt niet eens dure apparatuur nodig, al raad ik iedereen aan om geld te investeren in een goede grinder.

Zo ervaar je subtiele verschillen tussen rassen, subregio's, verwerkingsmethodes en braadstijlen. Daarom hebben we besloten om onze zeer speciale koffie voor het 20-jarig jubileum op de markt te brengen, speciaal ontwikkeld voor filterbrouwmethoden.

En wat denk je dat de bredere koffie-industrie te wachten staat?

De koffie-industrie wordt nog steeds voornamelijk gedreven door gemak en prijs. Ik denk dat consumenten bereid zullen zijn meer te betalen als ze weten dat de marges op een eerlijke en gelijke manier worden verdeeld. Bij Bocca zien we nog steeds meer partnerschappen, mensen en bedrijven met een vergelijkbare mentaliteit die hun krachten bundelen om elkaar te ondersteunen (zoals de B Corp-gemeenschap). Ook gloednieuwe verpakkingen, meer fantastische koffies en een frisse nieuwe look voor onze website!

Selecteer een Afleverpunt